Marc legislatiu
-
Llei
Orgànica per a la igualtat efectiva (3/2007 de 22 de març) Art 23. El
sistema educatiu inclourà entre les seues finalitats l'educació en el respecte
dels drets i llibertats fonamentals i en la igualtat de drets i oportunitats
entre dones i homes, així com l'eliminació dels obstacles que dificulten la
igualtat efectiva.
-
Llei
Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la
Violència de Gènere. Inclou la necessitat de Plans de sensibilització, Principis i valors del sistema educatiu,
Foment de la igualtat. Formació
inicial i permanent del professorat.
-
Tant la LOE (Llei Orgànica 2/2006, de 3 maig, d’Educació)
com a la LOMQE (Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la Millora de la Qualitat
Educativa), assenyalen com uns dels seus principis la transmissió i la posada
en pràctica de valors que afavorisquen la llibertat personal, la
responsabilitat, la ciutadania democràtica, la tolerància, la igualtat, el respecte i la justícia, i que ajuden a superar
qualsevol tipus de discriminació.
Marc sociològic
- L’investigador Muñoz Villalobos V. en el seu
treball per a la Comissió de Drets
Humans de l’ONU, , ens constata alguns
problemes i estereotips a nivell mundial, identificats pel
Relator Espacial de Nacions Unides (FNUAP) sobre
les qüestions de gènere a l'escola, són entre d'altres següents: llenguatges sexistes, falta de consideració d'assalts sexuals o de violències masclistes, falta de consideració igualitària d'èxits de xics i xiques.
- Reivindicacions de les organitzacions i organismes que defensen l'equitat de gènere a les escoles plantegen que és urgent una revisió de programes i manuals escolars des d'una perspectiva de gènere, a fi d'abandonar el seu caire androcèntric i incloure també referències de dones. Es mostra així necessari utilitzar les "ulleres de gènere".
- Reivindicacions de les organitzacions i organismes que defensen l'equitat de gènere a les escoles plantegen que és urgent una revisió de programes i manuals escolars des d'una perspectiva de gènere, a fi d'abandonar el seu caire androcèntric i incloure també referències de dones. Es mostra així necessari utilitzar les "ulleres de gènere".
- L’EVOLUCIÓ
DE L’ADOLESCÈNCIA ESPANYOLA SOBRE LA IGUALTAT I LA PREVENCIÓ DE LA VIOLÈNCIA DE
GÈNERE (Investigació del govern d’Espanya) Aquest estudi recull els resultats d’enquestes
realitzades a 8.125 adolescents escolaritzats, 1.880 professorat i 176 equips directius de 223 centres
educatius. Els resultats obtinguts en
2013 tornen a posar de manifest, com es trobava en 2010, que des de
l'adolescència la principal condició de
risc de violència de gènere és la mentalitat
sexista basada en el domini i la submissió.
- Segons els estudis realitzats a la ciutat d'Ontinyent en relació al Pla d'Igualtat, es detecta que calen accions a tots els nivells (esportiu, cultural, festiu, d'oci, educatiu, administració, policia...) relacionats amb la igualtat i la prevenció de violència de gènere.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada